Let it snow... - Reisverslag uit Québec, Canada van Loes Daniels - WaarBenJij.nu Let it snow... - Reisverslag uit Québec, Canada van Loes Daniels - WaarBenJij.nu

Let it snow...

Blijf op de hoogte en volg Loes

11 November 2013 | Canada, Québec

Jaaa, for real: ik typ dit verhaaltje terwijl buiten het eerste laagje sneeuw al gevallen is. Iets meer dan een week geleden nog in tropische temperaturen in Cuba, dit weekend een heerlijk herfstzonnetje in Boston, en nu winterse taferelen in Québec city.. van bikini naar jasje&lange broek, toch maar weer terug naar winterjas, muts&sjaal. was dat even afkicken!
Want eerst nog terug naar die tropische temperaturen: CUBA was WAUW! kort maar krachtig, maar hier komen de jaloersmakende details.. Zaterdagnacht 26 op 27 oktober vertrokken we richting de zon. Eerst met de bus naar Montréal, en daar op het vliegtuig naar Varadero. We kwamen aan in ons hotel, en alle internetaddicts (inclusief moi) natuurlijk gelijk even inloggen op wifi. Ehhh, wifi wat is dat?! Een hotel, of beter gezegd een land zonder internet op elke hoek van de straat is voor ons westerlingen zo'n beetje ondenkbaar, maar believe me: het bestaat echt, én het is heeeerlijk (voor een weekje dan ;) ). Internet thuis is ook zeldzaam, het is zelfs illegaal! maar zoals met alle illegale dingen kennen zij hun mensen natuurlijk ook wel dus via de zwarte markt kan er heel veel geregeld worden ;) Het hotel was verder heel nice, zwembaden, eten en drinken 24/7, prachtig strand, palmbomen, cocktails uit kokosnoten.. Do I need to say more? Elke dag ongeveer hetzelfde ritme: naar het strand, daar de halve dag chillen, lunchen, weer terug naar het strand, douchen/optutten, eten, drinken, feesten... ik voel het medelijden al komen, zwaar leven was dat inderdaad ;) Maar niet alleen maar geluierd. Vrijdags zijn we naar Havana geweest, de hoofdstad van Cuba. Met een gids en een taxibusje met arko ipv airco op naar een dagje cultuur snuiven. We stopten eerst bij een 'piña colada/uitzicht' punt. Was een soort van terrasje waar je een heel gaaf uitzicht had tussen de bergen en op de oceaan, terwijl je van self-made (super lekkere) piña colada uit een uitgeholde ananas genoot. En dat om 10 uur 's morgens.. keep up the drinking rhythm haha! wel zeker de moeite waard! Havana zelf bestaat uit drie delen, old havana, central havana en new havana. Met ons taxibusje en de benenwagen hebben we alle drie de delen zo'n beetje verkend. Tussendoor een heerlijke lunch gehad bij een typisch Havanees (?) restaurantje, inclusief de bijbehorende musica. In Havana en in trouwens heel Cuba vliegen de sigaren en rum je om de oren, dus kon er natuurlijk niet om heen om die een paar in te slaan, behave like a real tourist he ;) Havana is een super kleurrijke stad, met een flinke dosis geschiedenis. Ik verbaasde me er echt over hoeveel invloed de USA nog steeds heeft op het land... Paar voorbeeldjes: Amerikanen die in Cuba zijn geweest moeten een idioot hoge boete betalen als de regering erachter komt en landen die handel drijven met de VS mogen geen handel hebben met Cuba, dus je snapt dat ze daardoor behoorlijk achterlopen op de westerse wereld. wel indrukwekkend om te zien, en je wordt wel even met beide benen op de grond gezet als studentje dat gewoon 'even op vakantie is in Cuba', terwijl je op exchange bent in Canada. I feel blessed! Qua stappen lopen ze trouwens niet achter.. we zijn 1 avond in Varadero zelf gaan stappen, wat echt helemaal te gek was. We gingen met een taxi, een te vette oldtimer met open dak, salsa muziek aan, wind door je haren en gaaaaan. echt tegekke avond gehad! In Cuba hebben ze trouwens heel veel oldtimers; gewone moderne auto's zoals wij die kennen zijn op 1 hand te tellen. Alle kleuren van de regenboog, in alle soorten en maten, en waarbij schakelen nog een complete operatie is. Wel heel tof om te zien! Kortom, met zo ongeveer 50 mede exchange studenten een onvergetelijke week gehad in Cuba. Toen weer terug naar de kou (en wifiiiii haha). We kwamen aan in Québec en het vroor, bibberennnn dus! Afgelopen week gewoon rustig weekje gehad. Donderdag zijn we tapas gaan eten en daarna after-Cuba party, very gezellig!
Vrijdag stond het volgende tripje alweer op de planning: Boston!! Na een vermoeiende busreis, waarvan we ongeveer 3 uur bij de Amerikaanse grens hebben doorgebracht, kwamen we aan in Cambridge. We kregen een rondleiding op Harvard en het werd me wel duidelijk dat je daar niet zomaar een studentje bent, lees: 30.000 aanmeldingen voor ongeveer 2000 plekken! Wel heel gaaf om te zien, zo typisch Amerikaans allemaal. Daarna lekker geluncht, en op naar de stad. Boston heeft niet echt highlights ofzo die je perse moet zien, maar gewoon de mix van oude en nieuwe gebouwen en het hele sfeertje in de stad is heel gaaf. Niet zo gehaast en hysterisch als je zou verwachten in een grote, Amerikaanse stad, maar een heel chill sfeertje. Lekker rondgelopen en tourist uitgehangen. Ons hotel was trouwens ook super nice, met een bed dat ik graag mee terug zou nemen naar Québec en een tegek uitzicht op de stad! Too bad dat het maar voor 1 nachtje was. We hadden vodkaa lemon ingeslagen dus lekker predrinking op de kamer en daarna opstap: met knikkende kniëen omdat ik bang was dat ik niet binnen zou komen, (ik voelde me weer helemaal 15 haha). Maar met een beetje creatieve oplossingen en arrogant kijken was ik 'in', jeeejjj! Wederom voelde ik me een 15 jarige die het gelukt was een 16jarige club binnen te komen haha. Hele leuke avond gehad.. Dag erna ontbeten bij de Cheesecake factory. Niet een beschaafd, klein ontbijtje maar natuurlijk weer huuuuge, zoals alles in the states. Daarna de calorieën er weer afgelopen door het andere deel van de stad te voet te verkennen. We werden opgehaald bij Quincy market, een grote 'foodmarket' waar je eten uit ongeveer all delen van de wereld van kunt krijgen. Toen was het alweer tijd voor de lange busreis terug naar Québec.. Dat waren de enige twee nadelen van het weekend: te kort, en een te onconfortabele bus. Wel echt de moeite waard om de stad gezien te hebben! Om ongeveer 1 uur snachts kwamen we aan in québec, waar de eerste laag sneeuw dus al gevallen was. En heel zeker nog niet de laatste.
Dus... let it snow!!

Voor Cuba foto's: zie facebook. Voor Boston foto's: die komen as soon as possible !

Lots of 'knuffels'